logo

facebook twitter

Location, location, location

04-09-2012

CarmenOp mijn callsheet (het A4tje wat ik daags voor een shoot ontvang, met alle info over de opdracht) staat regelmatig: shoot op locatie. Geen dagje in een comfortabele studio dus. Maar waar dan wel?

In het beste geval mag ik me naar een kroeg of hippe club begeven ergens in de binnenstad. Een dak boven je hoofd als je gaat makeuppen is het meest ideaal. Geen wind, regen of andere barre omstandigheden.

Fotografen houden echter enorm van locaties als lege industrieterreinen, parken vol herfstbladeren en winderige stranden met woeste wolkenpartijen.

Fotograaf Richard Avedon (1923-2004) was een pionier op dat gebied. In de jaren 50 ging hij als eerste fashion fotograaf met modellen de straat op en legde hen springend en rolschaatsend vast, of tussen circusartiesten.

Zijn foto’s uit de jaren 50 voor Vogue zijn inmiddels iconisch geworden en dienen nog steeds ter inspiratie voor menig fotoshoot.628x471

Improvisatie is het toverwoord als het gaat om locatie shoots. De föhn blijft in de tas want elektriciteit is niet voorhanden, en dat lieflijke stadsbankje wordt de makeup hoek. Je negeert de nieuwsgierige zwerver en doet alsof het echt doodnormaal is dat je je model daar ter plekke voorziet van een helderpaars smokey oog. Het model in kwestie smst ondertussen hevig met haar vriendje, haar lady-gaga hakken steeds sneller op en neer wippend aan haar tenen.

Nadat de makeup en het haar zijn gedaan, verkleedt het model zich razendsnel achter een tussen 2 struiken opgehangen laken. En gaat vervolgens in een bloedmooi jurkje bijzonder ongemakkelijk (want die gaga-hakken zijn dus niet bedoeld om op te lopen) tussen de bomen en langsrennende joggers door wandelen, met de fotograaf in haar kielzog. Sinds ik dit werk doe heb ik een ongelofelijke bewondering gekregen voor fotomodellen – wat een lef, en vooral geduld moeten zij kunnen opbrengen! Zou het zelf geen dag volhouden. Niet in de laatste plaats omdat mijn eetlust haaks staat op een carrière in die richting, maar vooral ook omdat ik niet het geduld heb om zo lang stil te zitten als iemand mijn haar en makeup doet.

Dat gefrummel, ik kan er persoonlijk absoluut niet tegen, maar kan het wel uren volhouden als ik het zelf mag doen! De meeste visagisten zijn nogal precies in hun vak, en kunnen derhalve lang werken aan de perfecte eyeliner of strakste liplijn. Het is als beginnend visagist tevens je grootste valkuil – te lang bezig zijn kan je klanten kosten. Maar op locatie is er meestal geen tijd voor eindeloos gepriegel. Windkracht 10 of potentiële onderkoeling maken dat je snel te werk gaat. En vaak met prachtig resultaat. De wind doet opeens dingen met het haar die je in een studio alleen met extreem veel talent had kunnen nabootsen. Het opstuivende zand dat in de wenkbrauwen van je model is blijven hangen, blijkt opeens net dat tikje extra te geven aan je makeup. Maar soms, soms is het gewoon doffe ellende. Dan begint het net nadat je klaar bent met die bewerkelijke look snoeihard te plenzen, en ben je opeens dolblij dat de styliste nog een leuke muts op de foto wil zetten. Met bijpassende zonnebril. Just another day at the office.

© copyright 2021 Passion is the Key.